آثار و ثواب خواندن سوره های قرآن(1)

خواندن قرآن باید همراه با تدبر در آیات قرآن باشد و قاری به هنگام تلاوت قرآن در معنا و مفاهیم آن اندیشه کند. چرا که اندیشه و تفکر در قرآن مقدمه ای برای عمل به دستورات الهی است. تنها در این صورت است که انسان به این توابهای عظیم نائل می شود.
تلاش ما بر این است تا شما را را با گوشه ای از ثواب عظیم تلاوت سوره های قرآن آشنا کنیم. جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید به کتاب ثواب العمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق

ثواب قرائت سوره حمد
امام صادق علیه السلام فرمودند: اسم اعظم خداوند در سوره حمد است .

ثواب قرائت سوره بقره و آل عمران
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که سوره بقره و آل عمران را بخواند، این دو در روز قیامت مانند دو پاره ابر یا دو سایبان بر سر او سایه مى اندازند.

ثواب خواندن آیة الکرسى هنگام خواب و پس از هر نماز
راوى مى گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسى که به هنگام خواب آیت الکرسى بخواند، انشاء الله از فلج شدن ترسى نخواهد داشت . و کس که آن را پس از هر نمازى بخواند، هیچ گزنده زهردارى به او آسیب نخواهد رساند.

ثواب قرائت سوره نساء در هر جمعه
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: کسى که در هر جمعه سوره نساء را بخواند، از فشار قبر ایمن خواهد بود.

ثواب قرائت سوره مائده
امام باقر علیه السلام فرمودند: کسى که هر پنجشنبه سوره مائده را قرائت کند، ایمانش لباس ظلم نپوشیده و هیچ گاه شرک نخواهد ورزید.

ثواب قرائت سوره انعام
امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره انعام یک جا نازل شده و در حال نزول هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه مى کردند تا بر حضرت محمد صلى الله علیه و آله نازل شد. پس آن را بزرگ بدانید و تکریم نمایید. و اگر مردم مى دانستند در آن چیست ، آن را ترک نمى کردند.

ثواب قرائت سوره اعراف

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که سوره اعراف را در هر ماه بخواند، در روز قیامت از کسانى خواهد بود که هیچ ترس و اندهى ندارد . و اگر در هر جمعه آن را قرائت نماید، از کسانى خواهد بود که در روز قیامت مورد محاسبه قرار نمى گیرند. و آگاه باشید که یکى از محکمات قرآن در این سوره این است . و همانا در روز قیامت براى هر کسى که آن را خوانده باشد، گواهى مى دهد.

ثواب قرائت سوره انفال و توبه
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که در هر ماه سوره انفال و توبه را بخواند، هیچگاه گرفتار هیچ نوع نفاقى نخواهد شد و از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام خواهد بود .

ثواب قرائت سوره یونس
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که هر دو ماه یا سه ماه یک بار سوره یونس را بخواند، نمى ترسد که از جاهلان باشد و در روز قیامت از مقربین خواهد بود.

ثواب قرائت سوره هود
امام باقر علیه السلام فرمودند: کسى که در هر جمعه سوره هود را بخواند، خداى عزوجل در روز قیامت او را در گروه پیامبران برمى انگیزد و در آن روز او را بى گناه خواهند دانست .

ثواب قرائت سوره یوسف

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که سوره یوسف را در هر شب یا روز بخواند، خداى متعال او را در روز قیامت در حالى بر مى انگیزد که مانند، یوسف زیباست و در روز قیامت هیچ ترسى به او نخواهد رسید و از بهترین بندگا صالح خداوند خواهد بود. و نیز فرمودند: این سوره در تورات نیز آمده است .

ثواب قرائت سوره رعد

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که سوره رعد را زیاد قرائت نماید، هیچگاه خداوند او را گرفتار صاعقه نخواهد نمود؛ گر چه دشمن اهل بیت علیه السلام باشد. و اگر مومن باشد، بدون حساب او را وارد بهشت خواهد نمود و شفاعت او در مورد همه خاندان و برادرانش که آنها را مى شناسد، پذیرفته مى شود.

ثواب قرائت سوره ابراهیم و حجر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که در هر جمعه سوره ابراهیم و حجر را در دو رکعت با هم بخواند، ۷ هیچ گاه دچار فقر، دیوانگى و مصیبت نخواهد شد.

ثواب قرائت سوره نحل
امام باقر علیه السلام فرمودند: کسى که در هر ماه سوره نحل را بخواند، از جریمه دادن و هفتاد بلا که کوچکترین آن دیوانگى ، جذام و پیسى است ، محفوظ خواهد بود. و مسکن او در جنت عدن که وسط بهشت است خواهد مرد.

ثواب قرائت سوره بنى اسرائیل

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که سوره بنى اسرائیل را در هر شب جمع زیارت کند، تا قائم آل محمد صلى الله علیه و آله را درک نکند و از اصحاب او نباشد، نخواهد مرد.

ثواب قرائت سوره کهف

۱٫ امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هیچ بنده اى آیه قل انما ان بشر مثلکم …. را نمى خواند، مگر این که نورى خواهد داشت از خوابگاه خود تا کعبه و اگر از اهل مکه باشد نور او را تا بیت المقدس خواهد بود.
۲٫ امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که سوره کهف را در هر جمعه بخواند، نمى میرد، مگر شهید و خداوند او را با شهدا بر مى انگیزاند و در روز قیامت همراه با شهدا خواهد بود.

ثواب قرائت سوره مریم
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که بر خواندن سوره مریم مداومت نماید، تا زمانى که از لحاظ جانى و مال و فرزندان به بى نیازى نرسد، نخواهد مرد و در آخرت از یاران حضرت عیسى علیه السلام خواهد بود و نیز در آخرت مانند دارایى سلیمان در دنیا را به او خواهند داد.

ثواب قرائت سوره طه
امام صادق علیه السلام فرمودند: خواندن سوره طه را ترک نکنید. زیرا خدوند آن سوره و کسى را که آن را تلاوت کند، دوست مى دارد. کسى که بر قرائت آن مداومت نماید، خداوند در روز قیامت نامه عملش را به دست راستش خواهد داد ؛ درباره کارهاى او در زمان مسلمانیش محاسبه نخواهد شد و در آخرت آن قدر پاداش به او مى دهند، که راضى مى شود.

ثواب قرائت سوره انبیاء
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که به خاطر علاقه به سوره انبیاء، آن را تلاوت نماید، مانند کسى خواهد بود که در بهشتهاى ناز و نعمت با همه پیامبران همنشین است . و در طول زندگانى خود در چشم مردم شخص ‍ متشخصى خواهد بود

ثواب قرائت سوره حج
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که هر سه روز یک بار سوره حج را تلاوت نماید، یک سال نمى گذرد که به حج برود. و اگر در سفر حج بمیرد، وارد بهشت مى شود. عرض کردم : اگر از مخالفین ( سنى ) باشد چطور؟ فرمودند: از عذابش کاسته مى شود.

ثواب قرائت سوره مومنین
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که سوره مؤ منین را قرائت نماید، خداوند او را تا آخر عمر سعادتمند مى نماید. و اگر بر قرائت آن در هر جمعه مداومت نماید، منزل او در فردوس اعلى ( بهشت برتر) همراه با پیامبران و رسولان خواهد بود.

ثواب قرائت سوره نور
امام صادق علیه السلام فرمودند: با تلاوت سوره نور مال و عفت خود و زنانتان را حفظ کنید. زیرا هر کسى که هر روز یا هر شب بر قرائت آن مداومت نماید، تا زمان مرگش هیچ یک از افراد خاندانش زنا نخواهد کرد؛ و هنگامى که بمیرد، هفتاد هزار فرشته او را تا قبرش تشییع مى نمایند، و تمامى این فرشتگان تا زمان ورود او به قبر براى او دعا و از خدا برایش آمرزش مى خواهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط سجاد
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پخش زنده حرمين
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 476
بازدید کل : 54368
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1